Tuesday 13 November 2012

Bersauna versi Sarawak


Since aku blk ke Sibu after 2 hari habis pantang 44 hari..
badan pun masih lagi penat2, lemah2 n sejuk2..
my MIL pun teruskan lah sesi "berpantang" aku tapi versi Sarawak..
berpantang versi Sarawak ni xjauh beza sangat lah dengan negeri2 lain..
cuma my MIL suruh aku minum sup ayam hari2..
dalam sup tu diletak lah rempah ratus cam halia, lada hitam, buah 'aku lupa nama' n macam2 lagi lah..
katanya untuk panaskan badan..

Selain itu, my MIL sendiri yang urutkan badan aku selama 3 hari dengan minyak kelapa..
memang mandi minyak r aku..
mengalahkan kaum India yg sambut Deepavali..hahahha..
tapi best sgt coz hilang segala lenguh2 urat saraf aku..
xsangka my MIL ni pandai mengurut..
tapi syg my hubby x mewarisi bakat mengurut ibunya..
main hentam je dia urut aku..hahhaha

Then, yang paling best n unik ialah sesi sauna n bertangas DIY..
daun2 n akar2 kayu serta herba direbus dalam periuk..
tikar mengkuang digulung n aku duduk di dalam tu..
ala2 cam khemah kecik gitulah (xsempat nk ambik pic coz MIL dah kemas dlu)..
pastu periuk rebusan tadi diletak depan aku..
wap air rebusan tadi akan memanaskan badan kita..
ya Allah super duper best sgt..
rasa ringan je badan..
bau pun wangi..
first time aku bersauna gaya traditional masyarakat Iban Sarawak tau!..
lagi best dari sauna yang kena bayar mahal2 tu..hehe
(^__*)

nilah air rebusan daun kayu yg diguna utk bersauna tu..



No comments:

Post a Comment